Страница с материали за светото Православие

Последни публикации

  • Житие на преподобния и богоносен наш отец Антоний Печерски

    Първоначалник на руските иноци, започнали да се подвизават в пещери Из Киево-Печерския патерик Благословен е Бог, сътворил премъдро всичко, Кой­то иска да се спасят и да се просветят с познанието на истината всички люде. Благословен е Той за това, че не е оставил нашата Руска земя и не е допуснал тя да се помрачи…

  • Разлика между вяра и суеверие

    Голяма част от днешните християни дотолкова са свик­нали със суеверията, че няма сила, която да ги разубеди да се откажат от тях.

  • Лазаровден

    Лазаровден

    Нека отбележим как в този ве­ли­ко­постен ден в родната ни страна се осквернява християн­ския пост и паметта на светия пра­ве­ден Лазар.

  • Тодоровден

    Тодоровден

    Светата Църква никога не е по­зво­ля­вала да се извършват конски над­бягвания по време на цър­ков­ните празници, а особено по време на Великия пост.

  • Какво е Коледа?

    Какво е Коледа?

    Човек, личност, празник, обичай? Много хора мислят, че е заместител на измисления персонаж от при­каз­ките – Дядо Мраз, и дори казват: „Дядо Коледа“.

  • Суеверия свързани с покойниците

    Траурните обреди днес са може би най-често извър­шва­ните. Но не защото повече хора умират, отколкото се раждат. А защото все по-рядко хората осъзнават важ­ност­та на Тайнствата, и съответно, не пристъпват към тях.

  • Статията е в процес на обновяване.

  • За нас е изключително важно да прекараме живота си в Христовата вяра, а още по-важно е да го завършим по християнски. В сравнение с вечността, времето, което прекарваме на земята, е нищожно кратко. Но в този кратък наш живот са­мите ние определяме вечната си участ.

  • За съжаление, има доста християни, които понякога хо­дят на църква, дори прибягват към църковните Тайн­ства и обреди, но единствено от гледна точка на исто­ри­че­ските традиции, без да желаят истинско общение с живия Бог, без да търсят реално освещаване чрез Божията благодат.

  • В Свещеното Писание четем: „Не бива да се намира у тебе такъв, който прекарва сина си или дъщеря си през огън, предсказвач, гадател, вражач, магьосник, омайник, ни който извиква духове, ни вълшебник, нито който пита мъртви; защото, всеки, който върши това, е гнусен пред Господа“ (Втор. 18:10-12).

  • Случвало ли ви се е да попаднете на някой човек, който се има за „много вярващ“, идва и благоговейно ви подава сгънат лист хартия? След което пак с голямо благоговение и някак тайнствено започва да ви обяснява историята на това „свещено“, според него, листче.

  • Човешката душа копнее за своя Създател. Ние по при­рода се стремим към богообщение, вярата в Бога е заложена у всекиго от нас. Особено, когато човек е покрусен от тежка скръб или е изпаднал в голяма трудност, тогава той най-много се нуждае от Божията помощ и утешение. И както удавникът е готов да се хване…

  • Курбанджийство

    Думата „корбан“ е употребена в Новия Завет заедно с определението, че това е „дар Богу“. Както обаче се вижда от последващите думи на Господа, дори този дар към Бога може да се превърне в „престъпване на словото Божие чрез човешко предание” (ср. Марк 7:13). Затова нека накратко да поговорим за човешките предания.

  • Животът и смъртта

    Животът е най-прекрасното нещо, създадено от Твореца. Смъртта е само разкъсване на връзката между душата и тялото на човека.

  • Грехопадението

    Грехопадението е нарушаване на Божията воля. Волята на Твореца е съграждаща. Нарушаването ѝ пък е раз­рушаващо. Всичко, което е в синхрон с Божията воля, действа съзиждащо за света. Обратно, онова, което е в разрез с Божията воля, действа разрушително за света.

  • Вечната смърт

    Има два вида смърт: смърт на тялото и смърт на душата. Смъртта на тялото е разкъсване на връзката между тялото и душата. Смъртта на душата е разкъсване на връзката между душата и Светия Божий Дух, Който я оживотворява. Както душата оживотворява тялото, така и Божият Дух оживотворява душата.

  • Мислите ли, че Христос е дошъл, само за да ни даде телесно здраве? Само за да ни избави от болести? Или за да ни реши житейските проблеми? Или за да ни дари богатство и доволство? Нищо подобно.

  • Каква е целта на нашия живот? И в частност, на нашия християнски живот?

  • Христовата църква

    Нека проследим накратко как Бог се е откривал на хората и им е дал познание за Себе Си в течение на историята на човечеството.

  • Защо повечето хора не вярват в Бога? Или макар да признават, че „има нещо, има някаква Сила“, животът им е далеч от Божиите заповеди? Недостатъчно ли е за тези хора вечното блаженство в Царството Божие? Или се съмняват, дали това, което Бог е обещал, е вярно?

  • „Христос възкръсна от мъртвите, със смърт смъртта по­тъпка, и на тези, които са в гробовете, живот дарува“

  • Вечният живот

    Всички знаем какво представлява временният живот, защото сме родени за него и го живеем. Но дали знаем какво е вечният живот?

  • Богопротивната същност на „отменянето“ на анатемите върху римокатолическата ерес

    Светите Отци на Православната Църква са предавали еретиците на анатема, но никога не са отменяли анатема от еретици, упорстващи в лъжеученията си, следвайки каза­но­то от св. апостол Павел: „Ако дори ние, или Ангел от небе­то ви благовестеше нещо по-друго от това, що ние ви благо­вестихме, анатема да бъде“ (Гал. 1:8).

  • Как се отнасят светците на Православната Църква към молитвеното общуване с инославните?

    Светител Марк Ефески е казал: „И тъй, ние се отвър­нахме от тях (римокатолиците, б.м.) като от еретици, и затова се ограждахме от тях. И какво повече е нужно? Понеже благочестивите закони говорят така: „Явява се еретик и подлежи на закона против еретиците този, който макар и не с много, се отклонява от Православната вяра“.

  • Икуменизъм, пари, власт и църковна политика

    Когато се чудим, защо православните икуменисти тол­кова са се вкопчили в тази еретическа орга­низация, трябва да имаме предвид и материалните облаги, които тя предлага. Жалко е наистина, но е факт. А какво друго разум­но обяснение може да има?

  • Краят на еретиците и на стълбовете на „православния“ икуменизъм

    Наистина, краят на земния живот много често е решаващ за вечната участ на човека. Затова светата Църква ни учи да молим Бога да ни удостои с християнска кончина. Каква е обаче кончината на неразкаяните грешници? По свидетелството на Свещеното Писание – страшна (Пс. 33:22, слав.).

  • Християнството и смисълът на човешкия живот

  • Символите и сигналите

    Символите и сигналите