От Православния календар за 2021 г.
„О, Тимотее! пази онова, що ти е предадено,
и се отвръщай… от възраженията на лъжовната наука,
с която, като се занимават, някои се отклониха от вярата“ (1 Тим. 6:20-21)
⁜ ⁜ ⁜
Целта на григорианския календар (новия стил) е да поправи грешката на юлианския (стария стил), като направи календарното равноденствие винаги да съвпада с реалното.
Целта на въвеждането на новия стил за църковна употреба в поместните православни Църкви обаче е икуменическа: православните да празнуват заедно с католиците и протестантите, тоест – с еретиците.
(и тук);
(и тук);
(и тук);
и пр., и пр., и пр………
С въвеждането на новия стил тази небогоугодна цел е постигната и големите празници по нов стил действително съвпадат с тези на католиците и протестантите. Резултатът от постигането на целта за едновременно празнуване с еретиците обаче е твърде печален за самите православни новостилци, а именно:
1) разцепление в единното празнуване на Църквата, и
2) празнуване по нов стил в Земната Църква отделно от Небесната Църква, както свидетелстват Божествените и светийските чудеса, които са факт и които вече изложихме.
Освен това, въвеждането на новия стил чрез изместване на всички неподвижни празници с 13 дни е напълно некоректно, както исторически, така и от гледна точка на самата концепция на новия стил.
Нека разгледаме сега и този въпрос.
Съгласно концепцията на новия стил, поправката по отношение на юлианския календар е нарастваща в течение на столетията, а не е константа. Изместването на всички църковни празници с 13 дни, без оглед на столетието, в което са станали празнуваните събития, противоречи на тази концепция. А в новостилните Църкви всички неподвижни празници просто са изместени напред с константата от 13 дни.
Да, от 17.ІІ/1.ІІІ.1900 г. (ст.ст./н.ст.) до 15/28.ІІ.2100 г. (ст.ст./н.ст.) григорианската поправка е 13 дни, но тя следва да се прилага за събитията, датирани по стар стил, които са станали именно в този период. За събития, датирани по стар стил, които са станали в предишните столетия, поправката е по-малка: 12, 11, 10, 9 и т. н. дни.
Как се превръщат юлианските дати на събитията в григориански?
Коректно и исторически вярно това става, като към юлианската дата се прибави григорианската поправка според века, в който е станало събитието.
Например Бресткият униатски събор е станал през 1596 г. от 6 до 9 октомври по стар стил. Което по нов стил е от 16 до 19 октомври, понеже григорианската поправка за XVI в. е 10 дни. И в днешно време католиците исторически вярно по нов стил отбелязват на тези дати въпросния събор[1].
Друг пример.
Подписването на Сан-Стефанския договор е станало през 1878 г. на 19 февруари по стар стил. Григорианската поправка за ХІХ в. е 12 дни. Следователно по нов стил то е станало на 3 март 1878 г. Затова исторически вярното празнуване по нов стил на Освобождението от турско иго е на 3 март. Важно е да се подчертае, че тук става въпрос именно за празнуването му по нов стил. Ако същото събитие трябва днес да се празнува по стар стил, то трябва да се отбележи на 19.ІІ по стар стил, което по новия стил сега е 4 март, тъй като григорианската поправка вече е 13 дни.
За по-лесно преизчисляване на юлиански дати в григориански, което е необходимо за вярното датиране на историческите събития, са създадени онлайн конвертори (http://graecolatini.bsu.by/htm-different/date-converter.htm). |
Забележете: историците добре съзнават необходимостта от преизчисляване на датите, а новостилните църковни реформатори си позволяват да залъгват църковния народ с фалшиви дати. |
⁜ ⁜ ⁜
За да празнуваме исторически вярно по нов стил паметта на светците, трябва датата на паметта им по стар стил коректно да се преизчисли по нов стил.
Например свещеномъченик Висарион Смолянски е завършил мъченически живота си през 1670 г. на 29 юли по стар стил. Прибавяйки 10 дни, получаваме, че по нов стил този ден е 8 август. Следователно вярното празнуване по нов стил паметта на светеца е на 8 август. Да, обаче днес новостилци го празнуват на 29 юли по нов стил[2]. Съвсем неправилно! 29 юли по нов стил няма нищо общо с 29 юли по стар стил. (тук вече обяснихме защо; виж и тук).
Някой може да каже, че е важно да се празнува, а на каква дата – няма значение.
Не е така. Има значение, защото иначе се получава лъжа. А не е хубаво да лъжем в богослужението (виж тук и тук). Ето, в службата на светеца казваме:
„Небесна светлост се пролива над българската земя днес; ангелските ликувания се съчетават със земните пения…“ (стихира на св. Висарион). |
Кога е това „днес“, когато ангелите ликуват заедно с нас в памет на св. Висарион? Това е именно денят на неговата мъченическа кончина (когато душата му се е издигнала към небето) – 29 юли по стар стил, което днес е 11 август по нов стил – при старостилно празнуване, или 8 август по нов стил – при новостилно празнуване. А 29 юли по нов стил е… нито по старостилно, нито по новостилно празнуване.
Всичко това го обясняваме, за да стане ясно до какво объркване (освен разцеплението) е довела новостилната реформа в Църквата в този вид, в който е наложена. На практика датите в новостилния месецослов исторически нямат нищо общо нито със стария календар, нито с новия, а са в по-голямата си част фиктивни. Защото новостилният месецослов сега следва новия стил, но числата на датите е взел от стария стил без необходимото преизчисляване.
Нека уточним, че под „нов стил“ за историческите събития се разбира григорианският календар, а за църковните – т. нар. „новоюлиански“, който обаче в по-голямата си част съвпада с григорианския (виж тук).
⁜ ⁜ ⁜
И така, вариантите за прилагане на новия стил в Църквата са два:
- Исторически вярно преизчисляване на датите, при което обаче в новостилния месецослов би настъпило тотално разместване, но исторически събитията биха били коректно празнувани по нов стил.
- Копиране числата на датите в новостилния месецослов (взети от старостилния), при което разместване в самия него няма, но той вече е исторически фалшив. Понастоящем новостилци ползват втория вариант.
Неизбежното повреждане на църковния месецослов при прилагането на новия стил – било чрез разместване, било чрез исторически фалш, е още едно доказателство, че новият стил е непригоден за Църквата. Защото не е възможно по никакъв начин той да бъде приложен коректно в богослужението. |
⁜ ⁜ ⁜
Нека кажем няколко думи и за исторически невярното отбелязване паметта на св. Новоселски мъченици на 9 май по нов стил.
На 1 май 1876 г. по стар стил на връх Бабан започва Априлското въстание в Северна България – в Ново село, Кръвеник и Батошево[3]. На 9 май по стар стил загиват мъченически седемте монахини, мирянката Сусана и свещениците Никола и Георги. За да пресметнем датата на мъченическата им кончина по нов стил, трябва към датата по стар стил 9 май 1876 г. да прибавим 12 дни, колкото е григорианската поправка за XIX в. Следователно по новия календар новоселските мъченици са били убити на 21 май 1876 г. (н. ст.). Затова днес празнуването им по нов стил следва да бъде на 21 май – това е исторически действителната дата на мъченическата им кончина по нов стил.
А празнуването на паметта им по стар стил следва да бъде на 9 май по стар стил, когато е била мъченическата им кончина. Това 9 май (ст.ст.) обаче днес е 22 май по гражданския календар (новия стил).
И така, исторически вярното отбелязване паметта на Новоселските мъченици днес е:
1) при празнуване по стар стил: на гражданския 22 май;
2) при празнуване по нов стил: на гражданския 21 май.
А на 9 май 1876 г. по нов стил, когато новостилци празнуват паметта им, Априлското въстание в Северна България още не е било започнало. Затова празнуването на мъченическия подвиг на Новоселските мъченици на 9 май по нов стил, когато въстанието още не е било започнало, е исторически погрешно.
Така вместо точност, каквато уж притежава новият календар, той създава фрапиращи неточности и историческа лъжа. |
⁜ ⁜ ⁜
Паметта на преп. Серафим Саровски в новостилните календари е на 2 януари по нов стил. Тази дата не отговаря на историческата действителност нито по нов стил, нито по стар. Светецът е починал на 2 януари 1833 г. по стар стил, която дата съответства на 14 януари 1833 г. по нов стил (след прибавяне на поправката от 12 дни). Следователно днес паметта му трябва да се празнува по нов стил на 14 януари.
По стар стил тя се празнува днес на 2 януари, каквато е била и действителната дата по стар стил, а това 2 януари (ст. ст.) сега съответства по гражданския календар (новия стил) на 15 януари.
А 2 януари 1833 г. по нов стил съответства на 21 декември 1832 г. по стар стил, когато преп. Серафим още е бил жив. Затова новостилното празнуване на 2 януари паметта на преп. Серафим Саровски е исторически погрешно.
[1] https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_letters/1995/documents/hf_jp-ii_apl_19951112_iv-cent-union-brest.html
[2] https://bg-patriarshia.bg/calendar/2020-7 (или тук).
[3] https://bg.wikipedia.org/wiki/Бабан (или тук).
http://www.apriltsi.net/паметник-в-слава-на-априлци-на-връх-баб (или тук).
Във втория източник, както и на паметната плоча за събитието
(http://www.desant.net/files/news/2014/06/04/140187743931838.jpg) датата е отбелязана погрешно по нов стил като 14 май. Вярното е: 13 май, понеже григорианската поправка за XIX в. е 12 дни.