Страница с материали за светото Православие

Кога е истинското Рождество Христово според свидетелството на Самия Христос

,

Из житието и службата на св. преподобномъченица Евгения Римска (24 дек./6 ян.)

Житията на светиите са част от Свещеното Предание и имат общопризнат авторитет в Православната Църква. Смятаме, че няма сериозен православен християнин, който да се съмнява в достоверността им. Защото съмнението в нея говори ако не за друго, то поне за вяра не в Христовата Църква, която ги е приела и одобрила, а в своя грехопаднал разум. А това е несъмнен признак на духовна прелест и е гибелно. Ако някой все пак има колебания дали житията на светиите са достоверни, може да прочете труда на приснопаметния архимандрит Серафим (Алексиев) по въпроса: „Достоверни ли са житията на светиите?”[1].

Потвърждение на достоверността на житията на светиите намираме и в житието на съставителя на общоприетото в Църквата 12-томно тяхно издание – светител Димитрий Ростовски. Самият св. Димитрий се е отнесъл най-добросъвестно към съставянето на житията[2].

Интересен е случаят, когато св. мъченик Орест се явил на св. Димитрий. Св. Орест потвърдил, че написаното от св. Димитрий за него е вярно, и прибавил, че дори е имало още негови страдания, които светителят не е написал в житието[3].

⁜ ⁜ ⁜

А сега да изложим думите на Самия Господ Иисус Христос за това – кога е Неговото Рождество.

Ето какво е казано в житието на света преподобномъченица Евгения, чиято памет е на 24 декември по църковния юлиански календар (стария стил), което съответства на 6 януари по гражданския григориански:

„… В течение на десет дни я измъчвали с глад, но лъчът на Божествената благодат не преставал да озарява светата и да ѝ изпраща небесна храна. В рова ѝ се явил Сам нашият Господ Иисус Христос и казал:

– Аз съм твоят Спасител, Когото ти възлюби и обичаш от цялата си душа и с цялото си сърце и заради Когото сега търпиш тези страдания. Аз ще те облека във велика слава и ще те изпълня с неизречена радост. Нека бъде за тебе знамение и това, че Аз ще те приема в Своите небесни селения в същия ден, в който съм се родил на земята от чиста, девствена утроба.

Това явяване изпълнило сърцето на светата девица с неизречена радост на Господа и тя започнала да очаква времето на разлъката с тялото. В самия ден на Рождество Христово при нея бил изпратен палач, който я умъртвил с меч1.

________________

1Според месецослова на блажени Иероним и някои други света Евгения е пострадала на 25 декември.”

Цитатът е от: Жития на светиите, съставени от свети Димитрий, митрополит Ростовски. Декември. Света Гора, Атон, славянобългарски манастир „Св. вмчк Георги Зограф”, 2006, стр. 819:

И в текста на църковнославянските жития на св. Димитрий  (Кни́га житíй ст҃ы́хъ, м҇҅цъ дєкє́мврїй.  Кїєвопечє́рскаѧ ла́ѵра, ҂аѱ҃ѯд. Лист 187, гръб):

За достоверността на този епизод от житието на св. Евгения свидетелства и богослужебното последование на нейната служба, където се казва:

 

„Страннолепно явявайки ти се Христос, когато си била в тъмницата държана, богато те нахрани, и чрез Своето Рождество[4] те съедини с горните войнства – теб, която Го славословиш во веки” (2-ри тропар от 8-ма песен на канона на св. Евгения).

⁜ ⁜ ⁜

В заключение.

Сам нашият Господ Иисус Христос е казал, че Неговото Рождество е на 25 декември – разбира се по юлианския календар (стария стил), понеже през ІІІ век не е имало григориански календар (нов стил).

Света Евгения, според казаното ѝ от Спасителя, пострадала на 25 декември 262 (или 258) г. по юлианския календар – в самия ден на Христовото Рождество[5], което е било тъкмо на 25 декември по стар стил, според думите на Самия Христос.

Фактът, че Христос е указал като ден на Своето Рождество 25 декември по юлианския календар, се потвърждава както от житието, така и от службата на св. Евгения. Да се отрича достоверността на тези два безспорно авторитетни за Църквата източника, означава, че този, който го прави, или е атеист, или е безумен.

25 декември по юлианския календар, когато е истинското Христово Рождество, както е указал Спасителят, днес съответства на 7 януари по гражданския григориански календар (новия стил). Следователно истинското Рождество Христово днес е на 7 януари по гражданския календар (новия стил).

25 декември по нов стил не е денят на Христовото Рождество, защото 25 декември по нов стил е 12 декември по юлианския календар; а щом Христос е казал, че Неговото Рождество е на 25 декември по юлианския календар, няма как то да е още и на 12 декември по юлианския календар (стария стил), тоест няма как то да е на 25 декември по нов стил.

Следователно православните новостилци (също както католиците и протестантите, с които те празнуват заедно по „новия” папски календар) празнуват фалшиво „рождество Христово” (за пълния фалш на новостилния месецослов виж тук).

Следователно неподвижните празници, които са свързани с Христовото Рождество – Обрезание Господне, Благовещение, Зачатие и Рождество на св. Йоан Предтеча – също следва да се празнуват на истинската си дата по юлианския календар, а не на фалшивата си дата по новия стил.

И в крайна сметка, къде отиват нецърковните астрономически и икуменически аргументи на философите, които се опитват да защитават лукавата и вредна за Църквата новостилна реформа? Не трябва ли пред Божия глас „да замълчи всяка плът човешка” (както се казва в Херувимската песен на Велика събота)?

⁜ ⁜ ⁜

Накрая нека отбележим, че паметта на св. Евгения е пренесена в деня преди Рождество Христово – 24 декември по църковния календар (стария стил) / 6 януари по гражданския (новия стил), защото Рождество Христово е Господски празник, а на големите Господски празници не се празнува памет на светии, а цялата служба е на празника. По същата причина паметта на св. Йоан Златоуст, който се е упокоил на 14.ІХ по стар стил, т.е. в деня на Въздвижението на Честния Кръст Господен, е пренесена на 13 ноември по стар стил (26 ноември по нов стил) заради празника.

Коментарът и поясненията са на редакцията на „Православна класика”.

 

Бележки:

[1] https://dobrotoliubie.com/2016/04/17/достоверни-ли-са-житията-на-светиите/ или тук.

[2] Светителят е използвал единствено достоверни исторически източници, а недостоверните е отхвърлил. За различни мнения от принципно достоверни източници, той е изложил нещата точно както са: написал е всичките тези мнения, като евентуално посочва кое от тях е възможно най-достоверното, въз основа на определени подкрепящи го обстоятелства.

Например в „Сказание за поклонението на влъхвите” (Кни́га житíй ст҃ы́хъ, м҇҅цъ дєкє́мврїй. Кїєвопечє́рскаѧ ла́ѵра, ҂аѱ҃ѯд. Лист 199):

[3] Жития святых на русском языке, изложенныя по руководству четьих-миней св. Димитрия Ростовскаго. Книга одинадцатая. М., 1901, стр. 410-411.

[4] Т.е. в деня на Своето Рождество, б.ред.

[5] Това е упоменато и в другите изложения на житието на светицата, например тук, тук и тук.