От Православния календар за 2021 г.
1. СВИДЕТЕЛСТВА ОТ БОГОСЛУЖЕНИЕТО,
ЧЕ НЕБЕСНАТА ТЪРЖЕСТВУВАЩА ЦЪРКВА ПРАЗНУВА ЗАЕДНО СЪС ЗЕМНАТА ВОЙНСТВАЩА ЦЪРКВА.
„Вие обаче пристъпихте… към тържествения събор
и църквата на първородните, които са написани на небесата“ (Евр. 12:22-23)
Богослужебните текстове са част от Св. Предание и имат общоприет авторитет за цялата Църква. Те са писани в по-голямата си част от канонизирани Божии угодници и са общопризнати от всички светци без изключение. Чрез свещените слова на богослужението се изразяват много църковни истини, изразява се разбирането на Светата Църква по много въпроси, изразено чрез свидетелството на светците-песнописци.
Затова свещените богослужебни слова, като част от Св. Предание, са верен критерий за истината и израз на гласа на светците и на цялата Църква, на който ние трябва да се опираме и да го съблюдаваме в нашия църковен живот.
Думите от църковните служби, които по-долу ще приведем, ясно показват, че когато празнува Земната Църква, тогава празнува и Небесната Църква. Земната Църква празнува всяко църковно събитие на определената му дата в месецослова. Според богослужебните текстове, в същия ден („днес“) т. е. на същата дата чества същото събитие и Небесната Църква. Между Небесната и Земната Църква има единство в празнуването, по свидетелството на свещените богослужебни текстове.
„Днес творението се просветлява, днес всички се веселят, небесните заедно със земните…“ (литийна стихира на Богоявление, 6/19 ян.). |
Кога е това „днес“? Всички минеи са писани за стария стил, следователно в тази стихира „днес“ означава църковния 6-ти януари (= гражданския 19-ти януари) – тогава именно празнуват и небожителите, според него.
Да се мисли, че небожителите честват Богоявление, както и всички останали празници, два пъти – веднъж по нов стил с новостилните поместни Църкви и втори път по стар стил със старостилните поместни Църкви, е крайно несериозно. Богослужебните текстове ясно говорят, че небожителите честват всеки празник само веднъж.
„Ангелските воинства днес ликуват в паметта на мъченика… и човешкият род с вяра тържествува…“ („слава” на „Господи воззвах” от службата на мчк Полиевкт, 9/22 ян.). |
„Твоята памет днес изгря за нас като слънце, преподобни,… с вяра пеем за твоето успение, с вишните чинове, Теодосие“ (тр. 1 от п. 9 от І канон на службата на преп. Теодосий Киевопечерски, 3/16 май). |
„Да се весели небето днес светло, и земята да се радва с вяра – в паметта на мъченика…“ („слава” на вечерните стиховни стихири от службата на мчк Леонтий, 18/31 юни). |
„Краищата на вселената днес предпразнуват, радват се ангелите и духовете на праведниците…“ (тр. 2 от п. 8 от ІІ канон на службата на св. Йоан Предтеча, 24 юни/7 юли). |
„Възсия днес пресветлата и всепразненствена твоя памет, преподобни Антоние, която свиква многочислено съсловие на постници и ликостояния на преподобни, ангели и човеци…“ (І-ва литийна стихира на преп. Антоний Римлянин, 3/16 авг.). |
„Днес ангелите Божии светло се радват на небесата за твоята света памет…“ (тр. 1 от п. 5 от ІІ канон на службата на св. княз Владимир, 15/28 юли). |
Тези думи отново изразяват разбирането на Светата Църква, още от древност залегнало в богослужебните песнопения, че Земната и Небесната Църква празнуват заедно. „Ангелите Божии светло се радват на небесата“ – кога? – не 13 дни по-рано, а именно „днес“, когато е „твоята света памет“, свети княже Владимире, според православния месецослов. Разбира се, „ангелите Божии светло се радват на небесата“ не само „днес“, когато е паметта на св. Владимир, а и за всеки Божий угодник в деня на неговата памет, според месецослова (стария стил). Излиза, че по новия стил хората на земята празнуват едно, а ангелите на небесата – друго…
Всичко това го пишем единствено заради Истината – заради Христовата и църковната Истина – с болка заради нейното пренебрегване, и с любов към нашите новостилни братя, които по независещи от тях причини (в общия случай), както и поради неразбиране на богослужението или незаинтересованост от него (а в богослужението нещата са казани много ясно) се намират в такава печална ситуация.
И нека празнуващите по нов стил да не излизат с твърдения, че в богослужебните текстове всичко е условно казано, относително по време, широко по смисъл, може да се разбира и тъй, и инак, и пр.
Не, в богослужението всичко е много ясно и конкретно казано. Всичко е точно определено. Дори възможните случаи на съчетаване на неподвижните и подвижните празници са точно описани в Марковите глави на Типикона.
За съжаление новият стил не се съобразява нито с месецослова, нито с Типикона.
И не е за учудване. Официално декларираната цел на въвеждането на новия стил са „икуменическите стремежи“ – да се празнува заедно с католиците и протестантите. Да, тази антиканонична цел е постигната. Обаче ангелите и Небесната Църква изобщо не са включени в сметките на новостилната реформа. Факт.
Още едно потвърждение, че Небесната Църква празнува заедно със Земната, намираме в службата на Покров Богородичен (1/14 окт.). Самата икона на Покров изобразява точно това – празнуването на Небесната Църква заедно със Земната.
„Дойдете, събори на празниколюбците, Пресветата Дева да възпеем, защото днес ангелите със светиите празнуват честния Покров на Божията Майка и към похваление нас, земните, призовават…“ (славник на „Господи воззвах” на малката вечерня от службата на Покров Богородичен). |
Казано е съвсем ясно: не кога да е, а днес – на 1 октомври по стар стил (или 14-ти по гражданския) – ние възпяваме не св. Петка (както правят новостилци), а Покрова на Пресветата Дева – защо? – защото тъкмо днес ангелите и светиите, тоест Небесната Църква, празнуват не нещо друго, не паметта на св. Петка, а празнуват честния Покров на Божията Майка; и не само там, на Небето, го празнуват, но и нас, земните, призовават към похваление на Нейния Покров.
Колко малко му трябва на човек, за да се замисли над това и да види очевидното?!…
Затова твърде много се заблуждават и грешат онези, които твърдят, че нямало значение на коя дата празнуваме, а важното било да празнуваме. Да, важно е да празнуваме, но богослужебните текстове ясно показват, че датата на празнуване също има своето значение, понеже заедно с нас празнува и Небесната Църква, ако празнуваме, разбира се, на правилната дата.
При това събитието на Покров на Пресвета Богородица, което е видял св. Андрей Юродиви, е станало в началото на Х век тъкмо на 1 октомври по стар стил[1], което няма нищо общо с 1 октомври по нов стил, както ще покажем по-нататък (в следващите статии от Календара за 2021 г., които ще публикуваме).
Свт. Димитрий Ростовски ясно свидетелства (в приведената извадка от Чети-минея за 1 октомври), че събитието Покров е станало на 1 октомври по стар стил.
Какво става обаче, когато 13 дни по-рано, на 1 окт. н. ст. – в деня на преп. Евмений Гортински, мчца Ариадна, преп. Иларион Оптински и др. – в новостилните Църкви пеят: „…Днес ангелите със светиите празнуват честния Покров на Божията Майка и към похваление нас, земните, призовават…“, когато нито ангелите, нито светиите празнуват Покрова на Божията Майка, нито пък призовават към похвала на Нейния Покров?
Лъжат. На новостилното богослужение се изрича една лъжа, за съжаление. Изрича се пред Бога и светците. И колкото и страшно да е, но трябва да го кажем – тази лъжа е неотменна част от новостилното богослужение, понеже се изрича всеки ден, и тя върви ръка за ръка с една друга лъжа, за която ще кажем по-надолу.
Кой от новостилците празнува рождения си ден с 13 дни по-рано? Никой. Всеки от новостилците, ако го поздравят с „Честит рожден ден!“ 13 дни по-рано, ще каже: „Имате грешка, моят рожден ден е след 13 дни“. Ако пък за своя рожден ден добре знаят правилната дата и я спазват, защо си позволяват да празнуват църковните празници на неверни дати? Не вярват ли, че светиите са живи на Небето и не им е безразлично кой кога празнува празника им?
Всеки църковен празник също си има своята дата, когато даденото събитие действително се е случило (както например Покров) или когато светците са приели небесния венец и са влезли във вечния живот.
„Дойдете да празнуваме всемирното успение на всенепорочната Богородица; защото днес ангелите тържествуват честното преставление на Божията Майка и към веселие нас, земните, призовават…“ (славник на „Господи воззвах” на малката вечерня от службата на Успение Богородично, 15/28 авг.). |
„Празникът на твоята памет довежда днес апостолския сонм; радват се мъчениците и всичките чинове на праведните. А ние, верните, с песни те почитаме…“ (тр. 1 от п. 9 от І канон на службата на св. ап. Вартоломей, 25 авг./7 септ.). |
И тъй, според Светата Църква, църковните събития на земята се честват едновременно и на небето.
[1] Свт. Димитрий Ростовски. Чети-миней, т. І. Киев, 1764, лист 154.