От Православния календар за 2021 г.
2. СВИДЕТЕЛСТВА ОТ ЖИТИЯТА НА СВЕТИИТЕ И ОТ ЦЪРКОВНАТА ИСТОРИЯ,
ЧЕ НЕБЕСНАТА ЦЪРКВА ПРАЗНУВА СЪЩИТЕ СЪБИТИЯ В СЪЩИТЕ ДНИ, КОГАТО ГИ ПРАЗНУВА И ЗЕМНАТА ЦЪРКВА.
„Помнете вашите наставници, които са ви проповядвали словото Божие, и,
като имате пред очи свършека на техния живот, подражавайте на вярата им.
Иисус Христос е същият вчера, и днес, и вовеки.
Не се увличайте от разни и чужди учения“ (Евр. 13:7-9)
⁜ ⁜ ⁜
Чудото на св. ап. и евангелист Йоан Богослов. От V век всяка година започнало да става на 8 май (по юлианския календар) дивно чудо на гроба на апостола. В житието четем: «Започна всяка година в този месец и ден да излиза от гроба му някакъв тънък чудотворен прах, който вярващите взимаха и с него изцеляваха всякакви недъзи и болести на хората» (Чети-миней, 8 май). Това чудо се извършвало всяка година на 8 май по стар стил и в памет на чудото е установено от Църквата празнуването паметта на апостола именно в този ден – 8 май по стар стил, в който ден всяка година на гроба на апостола се стичали големи групи поклонници да се поклонят и да си вземат от целебния прах. В този ден от гроба на апостола се вдигал във въздуха и пак се наслоявал обратно върху него тънък прах, който поклонниците събирали в кутийки и изготвяли малки лъжички, с които ядели чудотворния прах, считайки го за подобен на манната небесна, която Бог пратил в древност на израилския народ. От този чудотворен прах мнозина получавали изцеление от болестите си.
Руският поклонник игумен Даниил посетил Светата Земя и Ефес през 1104-1107 г. Той писал: „Тук се намира гробът на Йоан Богослов и излиза в деня на неговата памет свят земен прах, който хората вземат за изцеляване на всички болести”[1].
Чудото се прекратило през XIV в., когато Ефес бил превзет от турците и храмът на апостола бил разрушен.
Така в продължение на 9 века това чудо се е извършвало на 8 май по стар стил. Да, тогава все още не е имало нов стил. Факт е обаче, че тъкмо в деня по стар стил, когато Земната Църква е празнувала чудото, в същия ден светият апостол го е извършвал от Небесната Църква.
По това време на Запад вече се зараждала идеята за нов астрономически точен календар. Но въпреки че изоставането на юлианския календар за тези 9 века е било цели 7 дни, св. Йоан извършвал чудото тъкмо по стария стил. По този начин той ясно показал, че за Църквата астрономическата точност няма значение, нито пък има нужда от новия папски календар, въведен именно заради астрономическа точност.
В новостилните църкви днес това чудо не се празнува на 8 май по стар стил, когато то действително е ставало и когато го празнува Небесната Църква, а на 25 април по стар стил, когато чудо не е имало (гражданския 8 май).
⁜ ⁜ ⁜
Из житието на свщмчк Климент Римски (†101). Светителят е бил умъртвен по заповед на император Траян, като е бил завързан за котва и потопен в морето. Всяка година в деня на неговата памет (25 ноември по юлианския календар) морето се разтваряло за седем дни и вярващите отивали и се покланяли на мощите на светеца, които се намирали там в неръкотворен храм и от които се извършвали много чудеса. От 101 г. това чудо се извършвало в продължение на 7 века (до ІХ век) на 25 ноември по стар стил. Земната и Небесната Църква чествали паметта на светеца едновременно и именно по стария стил, за което свидетелства чудото.
Св. Климент не се съобразил с изоставането на юлианския календар от астрономическата точност на дните, (което за тези 7 века е било 5,5 дни) и с това ясно показал, че великият индиктион (старият стил) е богоугоден и правилен, а самоцелното гонене на астрономическа свръхточност, каквато е целта на григорианския календар (новия стил) няма никакво значение за Църквата.
⁜ ⁜ ⁜
Св. мчца Юлия (†640). Кончината на св. Юлия била ознаменувана с удивителни явления. «Извършило се още и това чудо: този камък, до който се допрели отрязаните гърди на светицата, в тези времена всяка година в деня на нейната памет изпускал от себе си наподобяващи пот млечни и заедно с това кървави капки, за обозначаване на девството и мъченичеството на св. Юлия, която, като станала бяла като мляко чрез девствената си чистота, се и обагрила с кръвта си, пролята за Христа. И тези капки капели целия този ден от сутринта до вечерта; с тях се помазвали и получавали изцеление» (Жития на светиите, 16 юли).
Това чудо се извършвало всяка година на 16 юли по стар стил в продължение на много години.
⁜ ⁜ ⁜
Чудеса, които са ставали в продължение на много години по юлианския календар, са и събирането на дивите зверове всяка година на 7 октомври по стар стил – деня на мъченическата кончина на св. мчк Сергий (†ок. 300) – на мястото, където първоначално бил погребан светият мъченик; и идването на елена, отхранен от свщмчк Атиноген (†ок. 311) всяка година в деня на неговата памет – 16 юли по стар стил – на мястото на мъченическата кончина на светеца.
⁜ ⁜ ⁜
Преподобни Йосиф Песнописец (†4.ІV.883) имал особено молитвено усърдие към св. апостол Вартоломей. В своя манастир край Константинопол той построил храм на името на апостола и положил в него част от мощите на светеца. Св. Йосиф силно желаел да украси празника на ап. Вартоломей с хвалебни песнопения, но не знаел дали това е угодно на Христовия апостол. Затова молел Бога и Неговия угодник да му открият това и да му дадат премъдрост свише, за да съчини достойни за свети Вартоломей хвалебни стихове. Четиридесет дни преподобният се молел с пост и сълзи.
Свети Вартоломей не оставил Йосиф без известие свише. В навечерието на деня на своята памет по светоотеческия календар – 11 юни ст.ст. (днес това е 24 юни по гражданския календар), той му се явил в светия олтар, облечен в бели дрехи, отдръпнал олтарната завеса и го повикал при себе си. Когато преподобни Йосиф се приближил, светият апостол взел от Престола светото Евангелие, положил го на гърдите му и казал: „Да те благослови десницата на Всесилния Бог и да се излеят на езика ти водите на небесната премъдрост! Сърцето ти да бъде храм на Светия Дух и твоите песнопения да усладят вселената!“
След тези думи светият апостол станал невидим, а преподобни Йосиф усетил в себе си благодатта на небесната премъдрост и се изпълнил с неизказана радост и благодарност. От това време той започнал да пише църковни химни и канони, с които украсил празника на апостол Вартоломей, както и на много други светци. За това, че изобилно украсил църковното богослужение с песнопения, той получил наименованието „песнописец“.
Как св. Йосиф възхвалил явилия му се в навечерието на деня на своята памет ап. Вартоломей?
„…С твоите божествени лъчи просвети, всебогати, ослепените зеници на душата ми, и дай слово за отваряне на устата ми, за да те възпея в твоята памет днес – в която всеки вярващ те хвали с веселие, Вартоломее, Господен апостоле“. (Икос) |
Това е разбирането на Църквата от древност и досега: светецът е прославян не кога да е, а „днес“, и това „днес“ е именно денят на неговата памет според църковния месецослов, а не 13 дни по-рано.
Това разбиране на Църквата не е плод на човешки решения, а е плод на небесната премъдрост, изказана чрез боговдъхновените песнописци като св. Йосиф.
Напротив, днешните твърдения, че ние не празнуваме дати, а събития, следователно датите нямат значение и може да празнуваме когато си искаме – противоречат на това разбиране на Църквата; те са плод на човешки решения, на плътско мъдруване (Рим. 8:7), на желание да се угоди на света, като се приспособи месецослова към „стихиите световни“ (Кол. 2:8), от които най-разбушувалата се днес е икуменическата стихия, и са плод не на небесна мъдрост, а на земна и душевна мъдрост (Иак. 3:15), която не е угодна на Бога.
В действителност датите на църковните събития имат своето важно значение за самите събития, с които са свързани. Всяко събитие е станало на определена дата, на която се празнува. Кой би си празнувал рождения ден с 13 дни напред? Никой. И ако личните си събития празнуваме на истинските дати, защо църковните събития, които са много по-важни от личните, се празнуват на неверни дати?!
Ако някой пее на светеца: „възпяваме те в твоята памет днес“, а реално това не е денят на паметта му, получава се лъжа, което никак не е добре.
Следва продължение.
[1] https://sobor-vrn.ru/publications/articles/tayna-grobnitsy-apostola-ioanna-bogoslova-250617/ Или: тук.