От Православния календар за 2021 г.
Повечето от датите в новостилния месецослов нямат нищо общо с „поправения юлиански“ календар от 1923 г.
⁜ ⁜ ⁜
Как Мелетиевият конгрес (1923 г.) решава да се премине от юлиански календар към „новоюлиански“ (или „поправен юлиански“) календар?
Много просто. Като вземе юлианските дати и без преизчисляване ги приеме за „новоюлиански“. Само че това не е коректно преминаване от юлиански към „новоюлиански“ календар, а е само изместване на датите с 13 дни и нищо повече. Така, общо изместените с 13 дни юлиански дати никак не са съобразени с календарния цикъл на „новоюлианския“ календар, и новостилният месецослов става исторически фалшив, понеже тези дати вече нямат общо с празнуваните на тях събития.
Защо?
Григорианският и „новоюлианският“ (или „поправеният юлиански“) календари се базират на юлианския календар, като коригират изоставането му спрямо тропическата година чрез:
1) календарна поправка от определено число дни:
– през 1582 г. е установено григорианската дата да е с 10 дни напред спрямо юлианската;
– през 1923 г. е установено „новоюлианската“ дата да е с 13 дни напред спрямо юлианската;
2) промяна на календарния цикъл чрез ново правило за високосните години:
– при григорианския календар то е: високосна е всяка четвърта година, с изключение на годините, кратни на 100, но не кратни на 400 (получава се 400-годишен цикъл);
– при „новоюлианския“: високосна е всяка четвърта година, с изключение на годините, които са кратни на 100, но при деление на 9 остатъкът е различен от 2 или 6; ако годината, кратна на 100, при деление на 9 дава остатък 2 или 6, тя е високосна. (900-годишен цикъл.)
За сравнение: при юлианския календар правилото е много по-просто: високосна е всяка четвърта година. Юлианският календар има 4-годишен цикъл.
⁜ ⁜ ⁜
И така, при григорианския и „новоюлианския“ календари има:
1) отместване от юлианския календар с определено число дни; и
2) формула за изчисляване на календарния цикъл. Прилагайки тази формула, отместването от юлианския календар (календарната поправка) се получава различно число дни в различните векове. С нарастването на вековете, това число дни, т. е. календарната поправка, също нараства.
Думата „новоюлиански“ я слагаме в кавички, защото тя е целенасочено подвеждаща и не отговаря на съдържанието си: „новоюлианският“ календар по дати почти съвпада с григорианския и няма нищо общо с юлианския. Това много ясно се вижда на тази схема.
Коректното отбелязване по григорианския, съотв. по „новоюлианския“ календар, на събития, датирани по юлианския календар, става като юлианската дата се преизчисли в григорианска (съотв. в „новоюлианска“), според века, в който е станало събитието.
Да се вземат юлианските дати на събитията и просто да се приеме, че са по григорианския/„новоюлианския“ календар, е така нелепо, както например да се измери дължината на даден предмет в инчове и да се приеме, че това са сантиметри; или да се отчете нечия температура в градуси по Целзий и да се приеме, че е пак толкова градуси по Фаренхайт.
Ако някой измерва например всички размери на една къща и започва да мери в инчове, а като я измери до половината, си каже: „Приемам, че тези инчове са сантиметри и продължавам да меря по-нататък в сантиметри“, той просто ще стане за смях, а така направеното измерване ще е фалшиво.
А ако някой вземе църковния месецослов, построен по юлианския календар (стария стил), и каже: „Приемам, че всички досегашни дати по стар стил са по нов стил, а оттук нататък ще смятам датите по новия стил“, резултатът няма да е по-различен – ще се получи един фалшив нов месецослов и нищо повече.
За жалост, тази некоректна манипулация с месецослова е направена през 1923 г. на Мелетиевия конгрес, и е повторена през 1968 г. в Българската Православна Църква.
В Посланието на Св. Синод от 1968 г. за смяна на календара се казва следното за тази манипулация:
„Цариградският патриарх Мелетий свикал през 1923 година в престолния си град междуправославна комисия. Тя заседавала през май и юни и внесла поправки в юлианския календар… Набраното по това време закъснение на календарната година Комисията компенсирала, като прибавила 13 дни, без да се променят датите (к.н.) на неподвижните празници. Датите, на които били празнували дотогава, същите останали и след като се прибавили 13-те дни“.
Да, „набраното закъснение“ през ХХ век е 13 дни, но според системата на „новоюлианския“ календар, към който се преминава, в предишните векове „набраното закъснение“ е по-малко дни и би следвало то да се компенсира именно с тях, а не с 13-те дни на ХХ век, като че всички събития от месецослова са се случили през ХХ век. Иначе става като с къщата по-горе.