От Православния календар за 2021 г.
„Ако искаш да се спасиш, дръж Преданията на светите апостоли и светите отци, а не на тези мъдреци”.
(думи на Божията Майка към валаамския монах Борис)
Светоотеческият календар (старият стил) ни е предаден от светите отци. Всички те са живели по него и са служели по него. От ІV век и до днес.
А новият стил?
Новият стил няма нищо общо със светите отци.
Новият стил е създаден от еретиците-латинци, въведен от същите еретици (1582 г.) и използван за целите и пропагандата пак на тези еретици.
Новият григориански календар е предание не на светите отци, а на еретиците-латинци от XVI в.
На кого е нужен този латински календар в Църквата?
Йерарсите, които го въвеждат в Православната Църква, са икуменисти, филокатолици, масони в по-голямата си част, много от тях са неканонично поставени и обслужват политическите интереси на силните на деня, от които зависят; при това отстъпват от Св. Предание не само по отношение на календара, а и в много други отношения.
⁜ ⁜ ⁜
Основоположник на новостилната реформа в Православието е Константинополският патриарх Мелетий ІV (Метаксакис) (1871-1935). Той е масон 33-та степен. Признал англиканската йерархия за действителна и съслужил с англикани. Низвергнат от Синода на Еладската Църква за канонични нарушения. Бидейки низвергнат, с политическа подкрепа и измама (чрез нарочно подменен състав избиратели) неканонично е избран за Константинополски патриарх. „Възстановен в сан“ чрез политически натиск. През 1923 г. свикал събрание от 9 души, което обявил за „Всеправославен конгрес“.
„Всеправославният” конгрес, 1923 г. До края на заседанията остават само 9 души
На това именно нищожно по численост събрание била приета новостилната реформа, вкл. празнуване и на Пасха по нов стил, както и други антиправославни решения: втори брак за свещенството, брак след ръкоположение, преместване на църковните празници в неделя и др.
Изгонен от Константинополския престол, Мелетий с интриги се домогнал до Александрийския и в Александрийската Църква също въвел новия календар.
На 28.VІІ.1935 г. Мелетий Метаксакис изгубил разсъдъка си и след 6 дни страшни мъки умрял като простенал, ридаейки своите последни думи: „Аз разделих Църквата и унищожих Православието“. Той умрял в Цюрих, Швейцария, и бил погребан в Кайро, Египет[1]. На архиерейското му погребение масонската му престилка била поставена върху епископските одежди от неговите братя-масони. Масонските му ръкавици и вечнозелена клонка също били поставени в ковчега[2].
Жалката и окаяната смърт на основоположника на новостилието Мелетий. Вижда се и масонската му престилка.
Дават ли си сметка новостилци, че следват преданията не на светите отци, а на този нещастен и окаян човек?
Каква е оценката на светците за Мелетиевата реформа? Категорично отрицателна.
„С явно отстъпление от вселенското единство патриарх Мелетий ІV издал разпореждане за въвеждане на новия стил в своята патриаршия…“[3] (св. патр. Тихон)
„Въпросът за подготовката и свикването на нов „вселенски събор”… вече е бил поставен приживе от нещастния Константинополски патриарх Мелетий (Метаксакис) – известен тщеславен модернист и реформатор, създател на разкол в Православието на неговия тъй наричан „всеправославен конгрес” в Константинопол през 1923 година”[4] (преп. Юстин Челийски).
Ето на кого принадлежи новостилната реформа в Православието: на масона, рушител на каноните, измамник, „тщеславен модернист и реформатор и създател на разкол”[5] Мелетий, умрял с най-окаяна смърт. И какво? На този окаян Мелетий разкола ли ще следваме?! Да не бъде! |
Константинополският патриарх Григорий VІІ
Наследник на окаяно умрелия Мелетий е патриарх Григорий VІІ (1850-1924). Неканонично откъснал Полската Митрополия от юрисдикцията на Руската Църква. През 1924 г. поддържал руските обновленци.
На 23.ІІ.1924 г. той привел в действие решението на Мелетиевия конгрес и издал указ за въвеждане в Константинополската патриаршия на новия календар, Завършил живота си след по-малко от девет месеца, умирайки с внезапна смърт, от инфаркт[6]. Според християнското разбиране, внезапната смърт без покаяние и без примирение със съвестта си и с Бога, е нещастна и гибелна[7]. С такава смърт умрял дръзналият да разцепи Православната Църква Григорий.
Еладският архиепископ Хризостом (Пападопулос)
Еладският архиепископ Хризостом (Пападопулос) (1868-1938) въвел новия календар в Гръцката Църква през май 1924 г., с което поставил началото на най-големите смутове, сътресения и разделения от последните столетия в тази поместна Църква. Първоначално защитник на светоотеческия календар, Хризостом впоследствие обърнал позицията си и станал върл гонител на старостилците в Гърция. Според някои свидетелства също масон[8], той преследвал тези, които не пожелали да приемат папския календар. Бил главен съратник на Мелетий Метаксакис. Добре осъзнавал, че повежда Гръцката Църква против съборното решение на Източните патриарси. „За жалост – писал той – Източните патриарси, които отказаха да вземат участие в Конгреса, отхвърлиха изцяло всички негови решения от самото му начало“[9].
В края на живота си Хризостом се разкаял задето въвел новия календар в Гръцката Църква. В беседа със стареца Филотей (Зервакос) той казал: „Напразно аз извърших това. О, ако можеше само да не съм го правил! Този проклет Мелетий ме държеше за гърлото!“[10]
Страшни думи на началника на гръцкото новостилие!
Хризостом завършил живота си през 1938 г., като умирал в ужасни мъки в гръцка болница. Пред смъртта си лаел като куче[11]. Сестрите, които се грижели за него, потресени от това, което видели, се обърнали към стария календар[12]. Тялото му останало черно и неизтляло[13].
Ето какъв е краят на началника на новостилието в Гърция – жалък, нещастен и плачевен. Не би ли трябвало това да ни наведе на мисълта, че не е добре да се следва по неговите стъпки? |
Румънският митрополит, впоследствие патриарх Мирон (Кристя)
В Румънската Църква, която от 1920 г. активно участва в икуменическото движение, новият стил е въведен от митрополит Мирон (Кристя) (1868-1939). От 1919 г. Мирон е примас-митрополит на Румънската Църква. Той е бивш униат и настоящ масон. Веднага след Мелетиевия конгрес от 1923 г. Мирон писмено известява Константинополския патриарх, че е готов да приеме не само новия календар, но и папската пасхалия. Въвежда новия календар през 1924 г.
„От членовете на Светия Синод само един, епископ Герасим, застанал срещу въвеждането на новия стил; по настояването на другите архиереи той бил принуден да замине от страната и впоследствие живял в Париж”[14].
Два пъти Мирон служи Пасха заедно с католиците – 1926 г. и 1929 г. – преди юдейската пасха[15], попадайки под осъждането на 7-мо Апостолско правило 1-во правило на Антиохийския събор.
Два пъти прави опити да въведе папската пасхалия в Румънската Църква[16].
„През 1926 г. патриарх Мирон за първи път се опитал да въведе в Румънската Църква западната пасхалия. Обаче сред вярващите започнали масови протести и демонстрации, които принудили патриарха временно да отмени своя указ”[17].
Б. ред.: Учудващо е печалното положение на румънските православни духовници и миряни, обявили се масово против папската пасхалия и съвсем немногочислено срещу папския календар. Нима ако дървото е лошо, коренът му е добър? Всъщност, желание да се премине към папската пасхалия в нарушение на споменатите канони изказва и смятаният за „духовен старец” румънски архимандрит Клеопа (Илие).
Заради приемането на новия стил Константинопол прави Румънската Църква патриаршия, а Мирон става патриарх и започва кървава разправа с всички несъгласни с реформата. От 1927 г. антиканонично става регент и член на правителството. През 1929 г. подписва конкордат с Ватикана.
„През 1929 г. патриарх Мирон с подкрепата на премиер-министъра Юлий Маниу (униат) предприел втори опит да въведе в Румънската Църква западната пасхалия, но поради масовата съпротива на духовенството и миряните бил принуден окончателно да се откаже от своите планове”[18].
По указ на Мирон са арестувани, затваряни, изтезавани и умъртвени много румънски духовници и миряни и са разрушени голям брой старостилни храмове и манастири[19].
„В 1935 г. започнала нова, още по-жестока от преди, вълна на гонения срещу привържениците на юлианския календар. Правителството въвело в страната военно положение, ръководителите на старостилното движение били арестувани и като държавни престъпници били подложени на военно-полеви съд и затваряни в концлагери. По указ на патриарх Мирон арестуваните през есента на 1936 г. монаси старостилци били затворени в манастира Езеру, а монахините – в друг, където с тях се отнасяли с голяма жестокост. Някои от затворените приели мъченическа смърт, в това число и основателят на старостилния манастир Добру йеромонах Памво. Всичките тридесет и шест старостилни храмове и няколко скита и манастира били разрушени. По време на разрушаването на манастира Кукова петима миряни старостилци били удавени в манастирския кладенец”[20].
През 1936 г. Мирон признава апостолско приемство и действителност на англиканската йерархия[21]. През 1938 г. той антиканонично е назначен за премиер-министър на Румъния. През януари 1939 г. прекарва два сърдечни пристъпа. Заминава на лечение във Франция, където обаче заболява от белодробно възпаление и умира от бронхопневмония на 6 март 1939 г.
Такива са позорните деяния на началника на новостилието в Румънската Църква – масона, филокатолик и рушител на каноните Мирон, на чиято съвест лежи кръвта на голямо множество изтезавани и убити православни християни и разрухата на много храмове. |
⁜ ⁜ ⁜
Въвеждането на новия стил в БПЦ става през 1968 г. Негов инициатор, както изглежда, е Ленинградският митрополит Никодим (Ротов), а изпълнител е Българският патриарх Кирил (Константинов). Последният едва ли би се решил сам на такава стъпка, предвид зависимостта на НРБ от СССР и своята зависимост от ДС. Той се обръща към Московската патриаршия за указания и оттам му е казано: „Въведете новия стил! Така и нас ще улесните.”[22] По думите на патриарх Кирил, „те също искат да преминат към новия стил“[23]. Двамата йерарси, които, по неговите думи, са дали съгласие за реформата, са патриарх Алексий І и митр. Никодим. Патриарх Алексий І обаче е привърженик на стария стил[24] и дори да е имало съгласие от негова страна, то не е било по убеждение. Убеденият и целеустремен икуменист и филокатолик, горещо желаещ да прокара навсякъде новокалендарната реформа в угода на обичните му католици, е митрополит Никодим. Още през 1963 г. той е назначен от Руския синод за ръководител на богословска комисия, която се занимава и с календарния въпрос. През 1968 г. тази комисия предложила „всички поместни православни Църкви да преминат към поправения календар – и в частта на месецослова, и в частта на пасхалията“[25]. Митрополит Никодим действително е имал мащабни планове и глобална амбиция да направи всички поместни Църкви да празнуват заедно с католиците – не само неподвижните празници, но и Пасха.
Митрополит Никодим щедро подкрепя изпълнителите на своя план. По думите на патриарх Кирил, той специално идва в София не за друго, а за да склони сестринството на Княжевския Покровски манастир да приеме новокалендарната реформа[26].
Божият промисъл обаче скоро пресякъл живота на митр. Никодим и не допуснал да се осъществи икуменическия му план за глобална новостилна реформа, освен, за жалост, в Българската Православна Църква чрез патриарх Кирил.
Със смъртта на Никодим приключила и новостилната експанзия от края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век. Единствената пострадала и разцепена от нея поместна Църква се оказала Българската.
Кой е митрополит Никодим (Ротов) (1929-1978)?
Ленинградският митрополит Никодим (Ротов)
През 70-те години на миналия век той е бил един от най-влиятелните йерарси не само в Московската патриаршия, но и извън нейните предели. Активен икуменист (член на ЦК на ССЦ), филокатолик и привърженик на новия стил, създател и разпространител на т. нар. „октомврийско богословие“[27], човек със съмнителен морал[28], митр. Никодим обичал да подражава на католиците, носейки червена мантия като кардинал, обичал и да ходи в Рим, където масово причастявал католици. В Русия също съслужвал с католици и ги причастявал. Поддържал йезуитите, увличал се от тяхната псевдо-духовност, превел на руски език „Духовните упражнения“ на Игнатий Лойола.
Митрополит Никодим умрял внезапно по време на прием при папа Йоан Павел І, когато изведнъж му прилошало и се свлякъл пред краката на папата, след което повече не се изправил[29]. Вестта за скоропостижната му смърт бързо се разнесла из Русия. Мнозина видели в нея недвусмислен знак на Божественото правосъдие.
Делегация на Московската Патриаршия начело с митр. Никодим (Ротов) на прием у папа Павел VІ във Ватикана.
В състава на делегацията е и архим. Кирил (Гундяев) (днес патриарх) като член на Централния изпълнителен комитет на ССЦ
Панихида за митр. Никодим (Ротов) във Ватикана след внезапната му смърт в краката на папа Йоан Павел І
Гробът на митр. Никодим в Петербург. Надписът на гроба „Господи, азъ iако человекъ согрешихъ, Ты же iако Богъ щедръ помилуй мѧ, видя немощь души моеѧ” („Господи, аз като човек съгреших, а Ти като Бог щедър, помилвай ме, като виждаш немощта на душата ми“ – думите са от Вечерните молитви: молитва 7, стих 7) изглежда е подбран като признание за греховната икуменическа дейност на митр. Никодим
Ето какъв е краят на инициатора на новостилната реформа в България. Прочее, плана на окаяно умрелия в краката на папата Ленинградски митрополит ли ще изпълняваме? Да не бъде! Митрополит Никодим силно желаел да въведе новия стил и в Руската Църква. И ако Бог не бе прекъснал живота му, вероятно би опитал да го стори. Но Божият промисъл не е позволил това да стане в Руската Църква. Може би заради силните молитви на руските светци. В Българската Църква, уви, пакостният план на Никодим се осъществил… |
Българският патриарх Кирил (Константинов)
Българският патриарх Кирил (1901-1971) е избраник на Политбюро и пряко зависещ от него. По убеждения е анархо-комунист. Има свидетелства, че е масон[30]. ДС го държи в подчинение с компромат за любовна връзка[31].
Машинописният текст на плана за вербовка на патр. Кирил от ДС
Въвежда новия календар в БПЦ тогава, когато му е наредено от Московската патриаршия – вероятно от Ленинградския митр. Никодим, който е най-влиятелния (макар и един от малкото) радетел за въвеждане на новия стил в Църквата, и при това е председател на Отдела на РПЦ за външни връзки. След въвеждането на новокалендарната реформа, патриарх Кирил започва акция по насилственото пречупване на несъгласните с нея. Поставя под запрещение четирима свещеници и подготвя закриването и унищожаването на Княжевската обител[32]. Не успява да осъществи това единствено под натиск на Комитета по въпросите на БПЦ, поради опасността от международен отзвук на тези събития.
Умира на 7 март 1971 г. след кратко боледуване през първата седмица на Великия пост, не пожелавайки да приеме св. Причастие и молейки лекарите да спасят живота му[33].
Главни помощници на патриарх Кирил в провеждането на новокалендарната реформа в БПЦ са Левкийският епископ Партений (Стоянов) (1907-1982), и архимандрит Методий (Жерев) (1909-1993). Те и двамата са духовни чеда на светител Серафим (Соболев) и докато светителят е жив, са ревностни защитници на стария стил.
Левкийският епископ Партений (Стоянов)
„Преди въвеждането на новия стил – пише архим. Серафим (Алексиев) – той (еп. Партений) се бе изказвал нееднократно, особено пред монах Симеон, в полза на стария стил“[34].
На Московското Всеправославно съвещание през 1948 г. архим. Методий е председател на календарната комисия и убеден защитник на светоотеческия календар[35].
След кончината на своя свят духовен старец обаче икуменическият вятър на промяната бързо отвява ревността на двамата духовници за стария стил и я заменя с още по-голяма ревност… за новия стил.
Причините и при двамата са личните амбиции, и по-точно – желанието за издигане в йерархията – желание земно, суетно, мимолетно и дребнаво, но – уви! – способно да измени нагласата и мисленето на онези, които са се поблазнили от него.
Еп. Партений е имал желание и стремеж да стане митрополит, а после – патриарх[36], а архим. Методий е станал икуменист, за да се издигне до епископ.
Еп. Партений дори потърсил услугите на бесовската прорицателка Ванга, която му предсказала, че ще стане Американски митрополит. Това обаче не се сбъднало[37].
Архим. Методий получил обещание от видния икуменист проф. Тодор Събев, че ще му съдейства да стане епископ.
Тодор Събев е професор-богослов, един от стълбовете на новокалендарната реформа, виден икуменист, на когото ССЦ е заплащал огромни суми, за да руши Църквата чрез икуменизма.
„Тодор Събев – казва за него архим. Методий, – който ме уверяваше, че ще ми съдейства да стана епископ, стига да бъда деен икуменист, получава от Световния съвет на църквите по 5000 долара на месец. Жена му работи при него в икуменическия съвет, децата му получават богати стипендии и се учат на запад. Това е за него идейният икуменизъм!“[38]
Надеждите и на двамата духовници за издигане в йерархията, заради които те енергично провеждали новокалендарната реформа, не се осъществили.
В края на живота си еп. Партений се разкаял за участието си в новокалендарната реформа[39]. Архим. Методий също се разкаял в края на живота си за своята икуменическа дейност и се отрекъл от икуменизма по увещанието на архим. Серафим (Алексиев)[40].
Главният академичен стожер на новостилната реформа в БПЦ е професорът от Духовната академия Тодор Събев (1928-2008). През 1968 г. Събев издава книгата „Църковно-календарният въпрос“, представляваща апология на новостилието, в т.ч. предвиждаща реформа и на Пасхалията[41].
Събев е крупен икуменист, зам.-генерален секретар на Световния съвет на „църквите“. Срещу 5000 долара на месец (заплатата му в ССЦ)[42] той активно работи за внедряването на икуменическата ерес в БПЦ. Събев има протестантски мироглед и не различава болната мистика от здравата. Възхищава се от „харизматичните“, Божествени според него, видения на протестанти, както и на икуменическата визионерка[43] Васула Риден[44]. Умира скоропостижно[45], „след рязко влошаване на здравословното му състояние“[46].
Б е л е ж к и:
[1] https://ru.wikipedia.org/wiki/Мелетий_II или тук.
[2] https://dostoinoest.com/bg/prv-kal/2010-01-18-14-41-28/80-hronika-na-smyanata-na-kalendara-20-vek или тук.
[3] https://azbyka.ru/otechnik/Tihon_Belavin/zajavlenie-svjatejshego-patriarha-tihona-ot-17-30-09-1924-g-v-tsentralnyj-ispolnitelnyj-komitet-po-voprosam-ob-otnoshenii-pravoslavnoj-russkoj-tserkvi-k-kalendarnoj-reforme-perehodu-na-grigorianskij-novyj-stil/#sel=12:192,12:209 или тук.
[4] http://www.pravoslavie.ru/39488.html или тук.
[5] По думите на преп. Юстин Челийски.
[6] https://en.wikipedia.org/wiki/Gregory_VII_of_Constantinople или тук.
[7] „Избави ни, Богородице, от заобиколилите ни скърби и от всичките различни недъзи… и от внезапна смърт, молим се“ (молебен за болен, канон, п. 8).
[8] http://ipc-russia.ru/polemika/21.html
[9] https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/meletios-mason.html или тук.
[10] Старый стиль лучше новых двух. М., 2004 (сборник). Священник Д. Успенский. Знамение над Афинами, с. 141.
[11] Воробьевский. Ю. Неожиданный Афон. Наступить на аспида.
http://www.pravoslavnyi.ru/knijnaya_polka_redakcii/vorobevskiy-nastupit-na-aspida.htm или тук.
[12] https://dostoinoest.com/bg/prv-kal/2010-01-18-14-41-28/80-hronika-na-smyanata-na-kalendara-20-vek или тук.
[13] Воробьевский. Ю. Неожиданный Афон. Наступить на аспида.
http://www.pravoslavnyi.ru/knijnaya_polka_redakcii/vorobevskiy-nastupit-na-aspida.htm или тук.
[14] https://bogoslov.ru/article/637896 или тук.
[15] Православно слово №3/2007, стр. 31 (https://bulgarian-orthodox-church.org/ps/2007-br3.pdf).
[16] https://bogoslov.ru/article/637896 или тук.
[17] https://bogoslov.ru/article/637896 или тук.
[18] https://bogoslov.ru/article/637896 или тук.
[19] За насилственото налагане на новия стил като част от политиката за румънизиране на неканонично заграбените епархии на Руската Църква виж: https://www.religion.in.ua/main/history/5527-moldaviya-rumyniya-i-interesy-rpc.html или тук.
[20] https://bogoslov.ru/article/637896 или тук.
[21] През 1966 г. Румънският Синод още веднъж потвърдил това.
[22] https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук.
[23] Относно намерението си да въведе новия стил в БПЦ, патриарх Кирил казва: „Московският патриарх е напълно съгласен с мене. Също и Ленинградският митр. Никодим“ (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук).
[24] През 1945 г. той изпраща писмо до Румънския патриарх Никодим, в което изисква да се възстанови в Румънската Църква богослужението по стар стил (https://www.religion.in.ua/main/history/5527-moldaviya-rumyniya-i-interesy-rpc.html или тук).
[25] Государство, религия, Церковь в России и за рубежом. М., № 1 (34) 2016, с. 200. (виж тук)
[26] https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук.
[27] „Октомврийското богословие“ възхваляло болшевишкия преврат и го представяло като едно от най-великите християнски събития в историята, едва ли не някакво ново Божественото откровение или събитие, подобно на Боговъплъщението.
[28] https://diak-kuraev.livejournal.com/566085.html или тук.
[29] https://ru.wikipedia.org/wiki/Никодим_(Ротов) или тук.
[30] https://vladimirlevchev.blogspot.com/2012/01/blog-post_29.html или тук.
[31] Това ясно е написано в проекто-вербовъчния документ (https://politika.bg/bg/a/view/ds-iznudva-patriarh-kiril-s-lubovnica или тук).
[32] https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/MSeraphima/aSOCC.html или тук.
[33] Свещ. д-р Янко Димов. Кирил – „Патриарх Български“. С., 2005, с. 164.
[34] Църковно-календарната реформа и събитията около нея през погледа на архим. Серафим (Алексиев) (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук).
[35] В доклада си „За църковния календар“ той казва: „Настоящият доклад представлява дословен труд на покойния проф. Н. Н. Глубоковски… За първи път той бе издаден от мене на български език и отпечатан през 1943 г. в редактираното от мене списание „Православен мисионер“… Посоченото мнение на проф. Глубоковски е не само мнение на този знаменит богослов, но и мнение на цялата Българска Православна Църква по дадения въпрос…“ (Деяния совещания глав и представителей автокефальных православных церквей. Москва, 1948, том І, с. 416.) „Аз привеждам мнението на проф. Глубоковски, с което съм напълно съгласен…“ (Там, том ІІ, с. 300.) А това мнение е следното: „Календарът е регулаторът на църковния живот. Никакви произволни новаторства и чисто лаически изменения тук не са допустими, за да не произлезе църковно разстройство с явна съблазън и опасност за вярващите…“ (Православен мисионер, бр. 5-6/43 г. Проф. Глубоковски. За реформата на календара, с. 251-252.).
[36] „Със своите големи способности – продължава о. Серафим, – със своята солидна богословска подготовка и със своята амбиция да бъде водач, амбиция, силно разпалвана от неговите последователи, еп. Партений се надяваше, че ще може да играе голяма роля в нашия църковно-обществен живот и все хранеше надежда, че ще стане патриарх, след като го изберат нейде за митрополит, от който момент ще може да започне да казва авторитетната си дума. Но около десет митрополитски избори минаха, и той все бе пренебрегван. Отиде и в Америка, но и там не му провървя. Върнал се в България, той преживя тежкото разочарование да вижда как вчерашни деца се издигаха на митрополитски катедри, а той биваше все отхвърлян…“ (Църковно-календарната реформа… https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук)
[37] „Ясновидката Ванга от Петрич, с която той бе влязъл междувременно в тесен допир, въпреки библейските и светоотеческите предупреждения да не се поддаваме на подобен род тъмен мистицизъм, му бе ясно предсказала, че той ще стане Американски митрополит. Но ето че това не се сбъдна. Нюйоркски митрополит бе избран и утвърден от Св. Синод в края на 1972 г. Знеполският епископ Йосиф“. (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук)
„Каква надежда хранеше все още еп. Партений – пита о. Серафим, – за да провежда така енергично новостилната политика на официалната власт?! Вероятно той се боеше да не загуби и това, което имаше – поста си на първи викарен епископ в Софийската митрополия“. (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук).
[38] Църковно-календарната реформа… (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук).
[39] „Пред мен – казва духовникът Касиан (Ангелов) – епископ Партений се разкая преди смъртта си за стореното“ (https://www.blitz.bg/article/29770 или тук).
[40] Църковно-календарната реформа… (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук).
[41] Събев, Т. Църковно-календарният въпрос, СИ, София, 1968 г., с. 58.
[42] (https://bulgarian-orthodox-church.org/rr/lode/KT/CCRaS.html или тук).
[43] https://ww3.tlig.org/en/events-and-activities/interreligious-call/ или тук.
[44] http://www.tlig.org/print/bg/testimonies/christian/orthodox/sabev/ или тук.
[45] https://dveri.bg/component/com_content/Itemid,100656/catid,29/id,7325/view,article/ или тук.
[46] https://dveri.bg/component/com_content/Itemid,100723/catid,14/id,7268/view,article/ или тук.