Страница с материали за светото Православие

Нагледно изложение на неверните дати на новостилния месецослов

,

От Православния календар за 2021 г.

   

Кой от новостилците празнува рождения си ден с 13 дни по-рано? Никой. Всеки от новостилците, ако го поздравят с „Честит рожден ден!“ 13 дни по-рано, ще каже: „Имате грешка, моят рожден ден е след 13 дни“. Ако пък за своя рожден ден добре знаят правилната дата и я спазват, защо си позволяват да празнуват църковните празници на неверни дати? Не вярват ли, че светиите са живи на Небето и не им е безразлично кой кога празнува празника им?

⁜ ⁜ ⁜

Таблица на дните на паметта на светци и на църковни събития и тяхното празнуване по стар и по нов стил:

Светец/събитие

и дата

Коректно

старостилно

празнуване

Коректно ново­стил­но празнуване

(с от­читане на „ново­юли­ан­ска­та“ поправка)

Кога се праз­нува днес в ново­стил­ния месецослов

Коментар относно празнуването им в новостилния месецослов

Свт. Василий Велики (†1.І.379 г. ст.ст.)

 

1.І ст.ст. (което днес е 14.І н.ст.)

1.І н.ст.

(0 дни за ІVв.)

1.І н.ст.

 

Правилно. Събитията от ІV в. са единствените, за които числото на датата по нов и по стар стил е еднакво, понеже „новоюлианската“ поправка за ІV в. е 0 дни.

Преп. Серафим Саров­ски (†2.І.1833 г. ст.ст.)

2.І ст.ст. (което днес е 15.І н.ст.)

14.І н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

2.І н.ст.

 

Неправилно. 2.І.1833 н.ст. = 21.ХІІ.1832 ст.ст. не е да­та­та на упокоение на светеца; тогава той още е бил жив.

Прпмчк Онуфрий Габров­ски (†4.І.1818 г. ст.ст.)

4.І ст.ст. (което днес е 17.І н.ст.)

16.І н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

4.І н.ст.

Неправилно. 4.І.1818 н.ст. = 23.ХІІ.1817 ст.ст. не е денят на мъченическата кончина на св. Онуфрий.

Свт. Теофан Затворник (†6.І.1894 г. ст.ст.)

6.І ст.ст. (което днес е 19.І н.ст.)

18.І н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

6.І н.ст.

Неправилно. 6.І.1894 н.ст. = 25.ХІІ.1893 ст.ст. не е де­нят на кончината на св. Теофан нито по стар, нито по нов стил.

Свщмчк Дамаскин Габ­ров­ски (†16.І.1771 г. ст.ст.)

16.І ст.ст. (което днес е 29.І н.ст.)

27.І н.ст.

(+11 дни за ХVІІІв.)

16.І н.ст.

Неправилно. 16.І.1771 н.ст. = 5.І.1771 ст.ст. не е денят на мъченическия подвиг на св. Дамаскин.

Преп. Антоний Велики (†17.І.357 г. ст.ст.)

17.І ст.ст. (което днес е 30.І н.ст.)

17.І н.ст.

(0 дни за ІVв.)

17.І н.ст.

Правилно е да се празнува по нов стил на тази дата, понеже „новоюлианската“ поправка за ІV в. е 0 дни.

Преп. Евтимий Велики (†20.І.473 г. ст.ст.)

20.І ст.ст. (което днес е 2.ІІ н.ст.)

21.І н.ст.

(+1 ден за Vв.)

20.І н.ст.

Неправилно. 20.І.473 н.ст. = 19.І.473 ст.ст. не е денят на кончината на св. Евтимий.

Свт. Григорий Богослов (†25.І.389 г. ст.ст.)

25.І ст.ст. (което днес е 7.ІІ н.ст.)

25.І н.ст.

(0 дни за ІVв.)

25.І н.ст.

Правилно е да се празнува по нов стил на тази дата, понеже „новоюлианската“ поправка за ІV в. е 0 дни.

Мчк Димитрий Сливенски (†30.І.1841 г. ст.ст.)

30.І ст.ст. (което днес е 12.ІІ н.ст.)

11.ІІ н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

30.І н.ст.

Неправилно. 30.І.1841 н.ст. = 18.І.1841 ст.ст. не е де­нят на мъченическия подвиг на светеца.

Мчк Георги Софийски, Нови  (†11.ІІ.1515 г. ст.ст.)

11.ІІ ст.ст. (което днес е 12.ІІ н.ст.)

20.ІІ н.ст.

(+9 дни за ХVІв.)

11.ІІ н.ст.

Неправилно. 11.ІІ.1515 н.ст. = 2.ІІ.1515 ст.ст. не е денят на мъченическия подвиг на светеца.

Св. Кирил Славянобъл­гар­ски. (†14.ІІ.869 г. ст.ст.)

14.ІІ ст.ст. (което днес е 27.ІІ н.ст.)

18.ІІ н.ст.

(+4 дни за ІХв.)

14.ІІ н.ст.

Неправилно. 14.ІІ.869 н.ст. = 10.ІІ.869 ст.ст. не е денят на кончината на св. Кирил нито по стар стил, нито по нов.

Свт. Серафим, Софийски Чудотв. (†13.ІІ.1950 ст.ст.)

 

 

13.ІІ ст.ст. (което днес е 26.ІІ н.ст.)

26.ІІ н.ст.

(+13 дни за ХХв.)

26.ІІ н.ст.

Правилно, понеже е приложена поправката от 13 дни за ХХ в. Тъй като събитието е станало във време­то на днешната (текущата) „новоюлианска“ поправка, ново­стил­ното му празнуване съвпада със старостилното.

Мчк Йоан Българин (†5.ІІІ.1784 г. ст.ст.)

5.ІІІ ст.ст. (което днес е 18.ІІІ н.ст.)

16.ІІІ н.ст.

(+11 дни за ХVІІІв.)

5.ІІІ н.ст.

Неправилно. 5.ІІІ.1784 н.ст. = 23.ІІ.1784 ст.ст. не е денят на мъченическия подвиг на св. Йоан.

Мчк Георги Софийски Ста­ри (†26.ІІІ.1437 г. ст.ст.)

26.ІІІ ст.ст. (което днес е 8.ІV н.ст.)

4.ІV н.ст.

(+9 дни за ХVв.)

26.ІІІ н.ст.

 

Неправилно. 26.ІІІ.1437 н.ст. = 17.ІІІ.1437 ст.ст. не е денят на мъченическия подвиг на св. Георги.

Преп. Мария Египетска (†1.ІV.522 г. ст.ст.)

 

 

1.ІV ст.ст. (което днес е 14.ІV н.ст.)

3.ІV н.ст.

(+2 дни за VІв.)

1.ІV н.ст.

 

Неправилно. 1.ІV.522 н.ст. = 30.ІІІ.522 ст.ст. е било Велики втор­ник и преп. Зосима още е бил в манастира. А преп. Ма­рия се е причастила от него на Велики четвъртък – 1.ІV.522ст.ст./3.ІV.522 н.ст., когато и починала – тогава в действителност е паметта ѝ.

Свщмчк Никита Серски (†4.ІV.1808 г. ст.ст.)

4.ІV ст.ст. (което днес е 17.ІV н.ст.)

16.ІV н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

4.ІV н.ст.

Неправилно. 4.ІV.1808 н.ст. = 23.ІІІ.1808 ст.ст. не е денят на мъченическата кончина на светеца.

Успение на св. Методий Славянобългарски (†6.ІV.885 г. ст.ст.)

6.ІV ст.ст. (което днес е 19.ІV н.ст.)

10.ІV н.ст.

(+4 дни за ІХв.)

6.ІV н.ст.

Неправилно. 6.ІV.885 н.ст. = 2.ІV.885 ст.ст. съвсем не е де­нят на успението (смъртта)  на св. Методий, понеже то­га­ва той е бил жив. Датата в новостилния месецослов е невярна.

Мчк Лазар Български (†23.ІV.1802 г. ст.ст.)

 

 

 

 

 

23.ІV ст.ст. (което днес е 6.V н.ст.)

5.V н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

23.ІV н.ст.

Неправилно. 23.ІV.1802 н.ст. = 11.ІV.1802 ст.ст. не е денят на мъченическия подвиг на св. Лазар. Според житието, св. Лазар е бил замъчен на Гергьовден. Новият стил обаче неестествено разделя паметта на двамата светци (ако би бил приложен коректно), докато по стар стил тя винаги остава в един ден, както е била. Това също по­каз­ва, че новият стил е негоден за църковна употреба.

Св. Игнатий, еп. Кавказки (†30.ІV.1867 г. ст.ст.)

30.ІV ст.ст. (което днес е 13.V н.ст.)

12.V н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

30.ІV н.ст.

Неправилно. 30.ІV.1867 н.ст. = 18.ІV.1867 ст.ст. не е денят на кончина на св. Игнатий по н.ст.

Прпмчк Акакий Серски (†1.V.1816 г. ст.ст.)

1.V ст.ст. (което днес е 14.V н.ст.)

13.V н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

1.V н.ст.

Неправилно. 1.V.1816 н.ст. = 19.ІV.1816 ст.ст. не е денят на мъченичеството на св. Акакий.

Свт. Атанасий Велики (†2.V.373 г. ст.ст.)

2.V ст.ст. (което днес е 15.V н.ст.)

2.V н.ст.

(0 дни за ІVв.)

2.V н.ст.

Правилно е да се празнува по нов стил на тази дата, понеже „новоюлианската“ поправка за ІV в. е 0 дни.

Вмчк Георги Победоносец (†23.ІV.303 г. ст.ст.)

 

23.ІV ст.ст. (което днес е 6.V н.ст.)

23.ІV н.ст.

(0 дни за ІVв.)

23.ІV н.ст. или

6.V н.ст.

И двете дати са коректни. Първата е за правилно но­во­стил­но празнуване, а втората е за правилно старостилно праз­нуване. В БПЦ този празник се празнува старостилно.

Св. Новоселски мъченици (†9.V.1876 г. ст.ст.)

 

 

9.V ст.ст. (което днес е 22.V н.ст.)

21.V н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

9.V н.ст.

Неправилно. 9.V.1876 н.ст. = 27.ІV.1876 ст.ст. не е де­нят на мъченическия подвиг на Новоселските мъченици, за­щото на този ден Априлското въстание в Северна Бъл­гария още не е било започнало.

Мчк Райко Шуменски (†14.V.1802 г. ст.ст.)

14.V ст.ст. (което днес е 27.V н.ст.)

26.V н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

14.V н.ст.

Неправилно. 14.V.1802 н.ст. = 2.V.1802 ст.ст. не е денят на мъченичеството на св. Райко.

Чудото на ап. Йоан Бого­слов (8 май ст. ст. – от V до ХІV в.)

 

 

8.V. ст.ст. (което днес е 21.V н.ст.)

Няма такова. 9 ве­ка чудото е ста­ва­ло по стар стил и би след­ва­ло да се празнува по него.

8.V н.ст.

Неправилно. Фактът, че чудото е ставало от V до ХІV в. по стар стил на 8 май изключва празнуването му по нов стил, (което тео­ретично би трябвало да бъде на 9.V н.ст.). Днеш­ни­ят 8 май по нов стил като дата няма нищо общо с тогавашния 8 май по стар стил, нито пък с чудото.

Мчк Николай Софийски (†17.V.1555 г. ст.ст.)

17.V ст.ст. (което днес е 30.V н.ст.)

26.V н.ст.

(+9 дни за ХVІв.)

17.V н.ст.

Неправилно. 17.V.1555 н.ст. = 8.V.1555 ст.ст. не е денят на мъченичеството на св. Николай.

Св. Баташки мъченици (4.V.1876 г. ст.ст.)

 

4.V ст.ст. (което днес е 17.V н.ст.)

16.V н.ст.

(+12 дни за ХІХв.)

17.V н.ст.

 

Вярно. Но това е старостилно празнуване, не ново­стил­но.

Вярната дата за новостилно празнуване е 16.V, за­щото Ба­ташкото клане е свършило на 4.V.1876 ст.ст. = 16.V.1876 н.ст.

Мчк Георги Софийски Най-нови (†26.V.1530 г. ст.ст.)

26.V ст.ст. (което днес е 8.VІ н.ст.)

4.VІ н.ст.

(+9 дни за ХVІв.)

26.V н.ст.

Неправилно. 26.V.1530 н.ст. = 17.V.1530 ст.ст. не е денят на мъченичеството на св. Георги.

Св. Лука Симферополски (†29.V.1961 г. ст.ст.)

 

 

29.V ст.ст. (което днес е 11.VІ н.ст.)

11.VІ н.ст.

(+13 дни за ХХв.)

11.VІ н.ст.

Правилно, понеже е приложена поправката от 13 дни за ХХ в. Тъй като събитието е станало във време­то на днешната (текущата) „новоюлианска“ поправка, ново­стил­ното му празнуване съвпада със старостилното.

Успение на свт. Климент Охридски

(†27.VІІ.916 г. ст.ст.)

27.VІІ ст.ст. (което днес е 9.VІІІ н.ст.)

1.VІІІ н.ст.

(+5 дни за Хв.)

27.VІІ н.ст.

Неправилно. 27.VІІ.916 н.ст. = 22.VІІ.916 ст.ст. съвсем не е де­нят на успението (смъртта) на св. Климент, понеже то­га­ва той е бил жив. Датата в новостилния месецослов е невяр­на.

Свщмчк Висарион Смо­лян­ски (†29.VІІ.1670 г. ст.ст.)

29.VІІ ст.ст. (което днес е 11.VІІІ н.ст.)

8.VІІІ н.ст.

(+10 дни за ХVІІв.)

29.VІІ н.ст.

Неправилно. 29.VІІ.1670 н.ст. = 19.VІІ.1670 ст.ст. не е денят на мъченичеството на свт. Висарион.

Успение на преп. Йоан Рилски Чудотворец (†18.VІІІ.946 г. ст.ст.)

18.VІІІ ст.ст. (което днес е 31.VІІІ н.ст.)

23.VІІІ н.ст.

(+5 дни за Хв.)

18.VІІІ н.ст.

Неправилно. 18.VІІІ.946 н.ст. = 13.VІІІ.946 ст.ст. не е де­нят на успението (смъртта) на преп. Йоан, понеже то­га­ва той е бил жив. Датата в новостилния месецослов е невяр­на.

Св. 26 прпмчци Зографски (†10.Х.1284 г. ст.ст.)

 

10.Х ст.ст. (което днес е 23.Х н.ст.)

17.Х н.ст.

(+7 дни за ХІІІв.)

10.Х н.ст.

 

Неправилно. 10.Х.1284 н.ст. = 3.Х.1284 ст.ст. не е денят на подвига на Зографските мъченици. В 1873 г. те чрез чудо показали, че денят на паметта им е 10.Х по ст.ст. (тук).

Свт. Климент Римски. (†25.ХІ.101 г. ст.ст.)

 

 

 

25.ХІ ст.ст. (което днес е 8.ХІІ н.ст.)

24.ХІ н.ст.

(-1 ден за ІІ в.)

25.ХІ н.ст.

Неправилно. 25.ХІ.101 н.ст. = 26.ХІ.101 ст.ст. не е денят на мъченичеството на св. Климент. Чрез чудо в про­дъл­же­ние на 7 века той показал, че денят на паметта му е 25.ХІ по стар стил (тук). А през 1825 г. той потвърдил това, ка­то се явил в деня на паметта си по стар стил, а не по нов (тук).

Свщмчк Игнатий Бого­но­сец (†20.ХІІ ст.ст., ок. 110 г.)

20.ХІІ ст.ст. (което днес е 2.І н.ст.)

19.ХІІ н.ст.

(-1 ден за ІІ в.)

20.ХІІ н.ст.

Неправилно. 20.ХІІ.110 н.ст. = 21.ХІІ.110 ст.ст. не е денят на мъченичеството на свт. Игнатий.

 

От таблицата се вижда, че в новостилния месецослов:

  1. Вярно се празнуват без преизчисляване само съ­битията, станали в ІV век, когато „новоюлианската“ поправка е 0 дни и няма нужда от преизчисляване.
  2. Вярно се празнува по нов стил и паметта на свет­ците от ХХ век, при която изначално е приложена „новоюлианската“ поправка от 13 дни.
  3. Вярно се празнува паметта на вмчк Георги Победо­носец и на св. Баташки мъченици, но не по нов стил, а по стар.
  4. Останалите събития и памет на светци се празнуват на дати, които са исторически неверни и не съот­ветстват на действителните дати нито по стар стил, нито по нов.

Какви са изводите от това?

     1. Най-просто и исторически вярно е да се празнува по стар стил. В този случай е необходимо само да се укаже съответствието на старостилната дата по съвре­мен­­ния граждански календар, т.е. по новия стил, по който се ръководим в граж­данския живот, като се при­бавят 13 дни. Нищо повече.

     2. Новостилното празнуване неизбежно води или до исторически неверен месецослов, или до тотално раз­местване датите в месецослова, ако се преизчислят ко­ректно по правилата на „новоюлианския“ кален­дар.

Оттук ясно се вижда, че новият стил („ново­юли­ан­ският“ календар) е напълно непригоден за цър­ковна употреба, тъй като не е възможно адекватно да се приложи в месецослова. Затова най-правилното ре­ше­ние относно новия стил е вместо да се търпят мъчнотиите му и фалшивото му прилагане, просто да се изхвърли от богослужението и да се следва простия, удобен, исторически верен и най-вече – богоугоден свето­оте­че­ски календар (ста­рият юлиански стил – за месецо­сло­ва). Ако в житейските си дела не бихме допуснали подобни нелепости, толкова повече не бива да ги допускаме в Христовата Църква.